Mäng ja motivatsioon
Pakkuge koerale kultuurse mängimise kogemusi: visake palli või „taldrikut“, jookske, mürage, lubage tal sikutada köit vms. Kui kutsikas läheb mängides üle piiri, on karistuseks mängu lõpetamine. Peremees otsustab, millal mäng algab ja lõpeb, mitte koer!
Tulevane peremees peaks mängima ja suhtlema kutsikaga nii palju, et sellest kujuneks kutsikale tähtsaim ja meeldivaim tegevus. Niimoodi őpib koer vőtma kontakti, on motiveeritud koostööks ning kiindub oma juhti. Mängimise kaudu tuleb kutsikat őpetada, et ka käskluste ja ülesannete sooritamine on üks tore mäng, nii on koer kőrgelt motiveeritud ja töötab hea meelega.
Mänguasju ei tohiks vedeleda igal pool koerale kättesaadavates kohtades, tal võiks olla paar oma asja millega ta saab tegeleda, kui on igav või sind ei ole.
Kõik sellised mänguasjad millega saad harjutada näiteks äratoomist, kõrvalkäimist, juurde tulemist ehk ajutööd, on väga head (nende hulgas on nööriga pallid, kõvad ja pehmed suuremad pallid, kõva sisuga pealt pehmed mänguasjad).
1. Kutsikale tuleb luua läbi mängu väga tugev motivatsioon ning seos koerajuhiga. Mängu käigus õpetatakse koerale selgeks nii positiivne kui ka negatiivne mõjutus, käsule reageerimine, sellele järgnev premeerimine ning ka keelud ning vabastav käsklus. Kutsikaga mäng algab kohe, kui kutsikas koju jõuab ning see peaks kestma suhteliselt suure intensiivsusega. Mängu käigus omandab koer tegelikult omanikuga suhtlemise keele, omandab õppimise reeglid ning loomulikult motivatsiooni alused. NB! Ei räägi mitte kaltsu sikutamisest kord päevas, vaid teatud reeglitega ülesehitatud tervikust, mis tuleb teha targalt. Ei maksa mitte kvantiteet vaid kvaliteet.
2. Kui kutsikal on tekkinud esimene oskus mängida ning mängu taga ajada, siis järgnevalt on võimalik sama pilt üles ehitada toiduga. Ehk toidust peab saama kutsikale täpselt sama tüüpi mänguasi nagu nutsust või kaltsust. Koeral peab tekkima selline mälupilt, et kui võtta tükk juustu (koera kõht on täis), siis mänguga haakuv emotsioon paneb juustu toimima magnetina. Kui enne seda sammu pole koeral väga hästi välja kujunenud mälupilti mängust, siis ei ole võimalik seda kujundada ka toidu juures. Suurim viga, mida saab teha on see, et koerale kujundatakse toidust pilt, et see on lihtsalt preemia. See viga on väga-väga laialt levinud. Ehk rajades kogu koolituse vaid kutsika tühjale kõhule ning kinnitades käsule allumist ning korrektset sooritust toiduga ei teki toiduga koerale sellist aktiveerivat seost ning toit muutub ajapikku vaid rahustavaks preemiaks.
3. Mängides kutsikaga igapäevaselt kodus, viiakse järgnevalt mäng koolitusplatsile. Jällegi tulles tagasi eelduste juurde, siis sellest hetkeks peab koera soov omanikuga mängida olema nii suur, et võttes kutsika autost välja ning pakkudes talle koheselt võimalust mängida kasutab kutsikas selle ära. Kui kutsikale mänguasi pole huvitav, siis hakkab ta ringi vahtima ning jällegi omanik kaotab sellega vägagi palju. Ehk mitte mingil juhul ei tohi teha seda sammu enne kui mänguasi on kutsika jaoks „ülim“ ning soov selle pärast koerajuhiga võistelda võtab mõistuse.
4. Nüüd jätkatakse päevast päeva rutiiniga, et käiakse trenniplatsil kutsikaga mängimas. Alguses selliselt, et mäng algab kohe auto juurest. Hiljem selliselt, et omanik avab ukse ja koer tuleb ise omanikult mänguasja kerjama ja nõudma. Loomulikult ta lõpuks saab selle ning ka mängu ja jällegi viiakse ta autosse. Koera ootused mängu ja mänguasja vastu seoses platsiga järjest kasvavad. Vähehaaval pikendatakse seda aega, kus koer küsib ja käib omanikul järgi, et mängu saada. Sellise koolitusega luuakse koerale mälupilt, kus ta näitab ise aktiivsust ning nõuab koerajuhilt tegevust. See omakorda loob aluse kahele olulisele ja väga tähtsale käitumisele.
a. Esiteks on sellele põhinedes võimalik anda koerale sundi ning sund omandab õigel kasutusel (rõhk sõnal õigel) energiat tõstva ning aktiveeriva väljundi
b. Teiseks hakkab koer iseseisvalt jälgima omanikku ning nõudma temalt tegevust. Sellega kaob ära vajadus koera kontakti ning pilku mööda platsi taga ajada.
5. Järgnevalt tuuakse platsile segajad. Nüüd on kaks võimalust. Ühe versiooni kohaselt koer ei pööragi neile mingit tähelepanu ning näeb platsil ainult omanikku. See on ju arvestades kutsika vanusega igavesti lahe variant. Teises võimaluses ta siiski pöörab tesitele koertele ja inimestele tähelepanu. Selle eest saab teda keelata ja anda sundi ning koheselt kui koer reageerib ning aktiveerub, teda premeerida ning mängida. Sellest käitumisest saab alguse kogu sunni aktiveeriva printsiibi alus ning samuti õpib kutsikas pühenduma aina rohkem omanikule ja mitte laskma enast häirida ümbritsevast.
6. Nüüd on koera vanus kuskil 6-7 kuu ringis ning on võimalik hakata ühendama platsil mängu, kuulekust ja premeerimist kasutades selleks ka toidu abi. See üleminek tuleb teha osavalt. Väga paljud eksivad siin sellega, et ühel hetkel lõppebki mäng või mäng hakkab toimuma vaid teatud kindlatel hetkedel ning muul ajal on igav treening (kuulekus) ning sinna vahele vastik sund ja nõudmine.
Antud artikli peamine eesmärk ei olegi mitte niivõrd konkreetsete harjutuste lahti kirjutamine kuivõrd mõteviisi loomine. Oluline on asjade suhtes võtta õige hoiak.
Paljud meie koerad ei oska mängida. Kas asi on peremehe aja puuduses või oskamatuses mängida oma loomadega. Kujutage ette pilti, kus peremees istub diivanil ja loobib laisalt mängu, sest koer ju tahab. See ei ole mäng , sest sa jooksutad koera ja mäng ei ole lõbus tegevus.
Mäng ei pea olema pikk piisab 15 min; kui see on aktiivne. Mängu ajal ära toppi mängu koerale näkku, vaid meelita teada seda tagaajama ning haarama. Mäng on saak, mida koer jahib. Pinguta selle nimel, et koer seda saaki tahaks. Ühenda mängu erinevad komponendid peitmine, viskamine, sakutamine, jalgade alt ja vahelt jooksmine. See peaks küll koerale meeldima!
Mängu visates anna käsklus „too“ ja tagasi jõudes käsklus „anna“. Koer peab mängu andma, kui ei, siis korda seda rahulikult veel ja veel. Võib avaldada kerget survet kaelale ja kohe kui koer vabastab mängu, kiida ning mäng koerale tagasi. Muidu jääb tal arusaam, et peremees võtab mängu ära. Mitte mingil juhul ei tohi koera taga hakata ajama. Tõusete püsti ja annate mõista, et mäng on lõppenud. Hiljem proovite uuesti.
Mängu ajal saab sooritada erinevaid harjutusi, mille premeerimiseks on mäng. Kutsikatega peab olema ettevaatlik, sest sikutus mängud võivad hambumuse valeks tõmmata.
Allikad: Aivo Oblikas Klubi Sportkoer; www.koer.ee